2011. szeptember 7., szerda

Tejtermékek készítése házilag

Néhány helyen lehet még "igazi" tehéntejet venni, Pécsen például a Vásárcsarnokban. Az automatás tejet is homogénezik és pasztőrözik már, így az sajnos nem igazán jó a tejföl, túró...stb otthoni elkészítéséhez. Egyszóval: a házi tejtermékek elkészítéséhez én ajánlom a natúr tehén-, vagy kecsketejet.

Tejföl:


A friss tejet öntsük ki egy tálba, és meleg helyen hagyjuk megaludni. Eleinte érdemes átlátszó műanyag-, vagy üvegtálat használni, hogy lássuk a változásokat. 2-3 nap elteltével fölözzük le az aludttejet, akkor amikor a tej határozottan fázisokra vált szét. A tejföl a legfelső réteg, amit ha megkóstolunk, határozottan tejföl íze van...:)

Krémsajt:


Ez a krémsajt egyszerűen tejfölből, a savó lecsepegtetésével készíthető el. Én úgy szoktam csinálni, hogy egy teaszűrőbe tejfölt kanalazok, ezt egy mélyebb edénybe állítom, és beteszem a hűtőbe, úgy 12 órára. Ha már nem csepeg belőle a savó, akkor készen van. Az elkészült krémsajt-gombócot kistányérra tesszük, és ízlés szerint ízesítjük, mert magában ennek sincs igazán íze. Én sózni, bazsalikomozni szoktam, így a gyerekek is nagyon szeretik. Friss kenyérrel az igazi!

Natúran:

Ízesítve:


Túró: 


Ha lefölöztük az aludttejünket, már gyújthatunk is be alá, és készíthetjük a túrót. Kis lángon érdemes melegíteni az aludttejet, nehogy odakapjon. Egy idő után látni fogjuk, hogy a fehérje kicsapódik. Ha puha túrót szeretnénk, akkor itt be is fejezhetjük a műveletet, és már szűrhetjük is a túrónkat. Ha a keményebbet kedveljük, akkor lehet még főzni, akár 5-10 percig. Én tetrapelenkával kibélelt tésztaszűrőn szoktam átszűrni.



Tejsavó:


A túró leszűrése után megmaradt savanyú folyadék a tejsavó. Ezt én kenyérhez szoktam felhasználni (víz helyett), lehet vele rízst főzni, és persze csodás szappanok készülnek belőle. De tényleg! :)

Sajt:


Ez a fajta sajt nem igényel érlelést, az elkészítés és a lehűlés után tulajdonképpen rögtön fogyasztható, bár érdemes azért várni vele pár órát, hogy az ízek kicsit összeérjenek.
Hozzávalók:
2 liter termelői tej
fél citrom leve

fokhagyma
fűszerek ízlés szerint

A tejet kis lángon felmelegítjük. Nem kell felforralni, elég addig melegíteni, míg már majdnem forrni kezd. Melegítés közben beletesszük a főszereket. Lehet a foghagyma, petrezselyem, só, bors kombot használni, vagy lehet lilahagymával is készíteni, lényeg, hogy a fűszerekkel ne spóroljunk, mert nélkülük elég "natúr" lesz a sajt, szóval nincs különösebb íze. Ha már jól felmelegedett a tej, akkor hozzáöntjük a citrom levét, és nagyon alacsony hőfokon kevergetjük az elegyünket. Egy kis idő múlva lesz látható a fehérje kicsapódás. Ekkor elzárhatjuk a gázt, és szűrhetünk. Én a jól bevált tetrapelenka-tésztaszűrő duonál maradva óvatosan le szoktam szűrni a sajtot, összetekerem a pelenkát, hogy sajt alakú legyen a kreálmány, és egy vízzel teli lábast teszek rá nehezéknek. Így mehet a hűtőbe, és pár óra múlva, ha kihűlt, fogyasztható.
A megmaradt ízes-fűszeres savót pedig nehogy kidobjuk, mert ez is jó kenyérbe, rízshez, meg ki tudja, hogy mihez még. Mondjuk szappant azért nem csinálnék belőle. ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése