2011. június 7., kedd

Hideg eljárással készült szappanok - avagy hogyan szeressünk bele a szappanfőzésbe


Szappant főzni nagyon izgalmas dolog! Aki egyszer elkezdi, nem is bírja abbahagyni... Én magam állandóan azon agyalok, hogy milyen újabb illatokat, formákat és színeket kreálhatnék, és gyanítom, hogy a variációk száma végtelen, csak a fantáziám szab határt nekik (és a pénztárcám...)! Ráadásul az ember nemcsak kreatív hajlamait élheti ki a szappanfőzés által, de testünket és lelkünket (és családunkat és barátainkat) is kényeztethetjük vele. 
A szappan nemcsak tisztít. A különböző illóolajok a bőrünkön kívül szellemünkre és érzékeinkre is hatással vannak. Az alapanyagnak használt olajok ápolják, hidratálják és regenerálják a bőrünket. A gyógynövények, illetve azok kivonatai nyugtató, gyulladáscsökkentő és gyógyító hatásúak. A különböző formák és színek pedig hangulatossá és izgalmassá teszik a napi rutinként számontartott tisztálkodást.

Kedvcsinálónak néhány kép (a képeken látható összes szappan 5% superfat-et tartalmaz):

Kávés szappan: Olivaolajból és kókuszolajból készült, Lavazza típusú kávé hozzáadásával. Az olivaolaj ápolja és hidratálja a bőrt, a kókuszolaj pedig kitűnően tisztít. A szappanban lévő őrölt kávé kellemes illatú, és bőrradírozó hatású. Szerintem ez egy nagyon pasis szappan lett. 
(Ennek a szappannak a receptje a creativiky.hu-n található hasonló recept ötletéből származik.)





Oliva szappan: 100% olivaolajból készült szín- és illatanyag mentes szappan, kifejezetten érzékeny bőrűeknek, csecsemőknek és kisgyermekeknek ajánlott.





Kakaós szappan: Pálmaolajból, olivaolajból és ricinusolajból készült. Az olivaolaj mellett a ricinusolaj is nagyon jó hidratáló tulajdonságokkal rendelkezik. A szappant kakaóval színeztem, és finom kakaó illatú is lett...





Kamillás samponszappan: Olivaolajból, kókuszolajból és jojobaolajból készült samponszappan, kamilla illóolajjal és kellemes kamilla illattal. A kamilla a normál, és a száraz haj, valamint az érzékeny fejbőr ápolására is alkalmas. Ha samponszappant használunk hajmosásra, akkor utánna ecetes (almaecetes!) öblítés ajánlott, különben a haj összeragad és kezelhetetlenné válik.


A sampontömb receptje:
- 400g olivaolaj
- 100g kókuszolaj
- 25g ricinusolaj
- 25g jojobaolaj
- 73g NaOH
- 209g víz
- 20 csepp kamilla illóolaj
- 10 csepp ilang-ilang illóolaj




Afrikai fekete szappan mintájára készült szappan (elfogyott): Ebben a szappanban minden földi jó benne van: sheavaj, kakaóvaj, kókuszvaj és pálmaolaj. Általában ezekből az összetevőkből áll az afrikai fekete szappan is, persze tudom, ők nem NaOH-t haszálnak a szappankészítéshez. A felsorolt növényi olajoknak és zsíroknak köszönhetően nagyon jó hidratáló tulajdonságokkal rendelkezik, gyermekek bőrápolására, valamint a haj tisztítására és ápolására is alkalmas. Szerintem nagyon finom kakaóvaj illata lett...



Tejsavós szappan: A tejsavó a tejtermékek gyártása során keletkező "melléktermék". Ma már tudjuk, hogy ez a sokáig érdemtelenül mellőzött tejtermék élettanilag rendkívül fontos. Nemcsak inni érdemes, hanem rengeteg, a bőrünk számára is értékes ásványi anyag és vitamin található benne. Stabilizálja a bőr természetes savas védőrétegét, és fürdés után hosszantartó kellemes közérzetet biztosít. Állítólag Kleopátra is előszeretettel vett tejsavas fürdőket.
A szappan receptjében pálmaolaj, olivaolaj és ricinusolaj is szerepel a tejsavón kívül, így jó tisztító hatással és megfelelő hidratáló tulajdonságokkal is rendelkezik. Ezeken kívül a szappan rozmaring illóolajat is kapott, amely a kellemesen fűszeres illat mellett a zsíros bőrnek is jó ápolószere.
(Új képet tettem!)


11 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon tetszik az oldalad, sok hasznos információt olvasok nálad! Nagyon jól néznek ki a szappanok, és persze a krémek is! Egyszer én is szeretnék belevágni a szappankészítésbe. A kamillás sampon tömb receptjét megosztod, nagyon kíváncsi lennék rá. :)Előre is köszi! Szilvi

    VálaszTörlés
  2. Szia! Köszönöm a dícséretet! Igen, persze, hogy megosztom a kamillás szappan receptjét is, terveim között szerepel, hogy leírom a szappan recepteket is.
    Üdv,
    Eszter:)

    VálaszTörlés
  3. Szia! Köszönöm a receptet! Megkérdezhetem, hogy a sampontömbbe nem kell nátrium-hidroxid? Az alapanyagokat hol szerzed be, olvastam, hogy te is pécsi vagy. Előre is köszönöm a válaszodat!

    VálaszTörlés
  4. De kell, bocsi, tök futtában írtam ezt, jó hogy szóltál, már egészítem is ki...:))

    VálaszTörlés
  5. Igen, Pécsi vagyok. Az alapanyagok beszerzéséről már írtam, a NaOH-t interneten is rendelhetsz, és azt hiszem, hogy a Scarabeus (nem biztos, hogy így kell írni) kft.-nél is lehet kapni. Majd utánna nézek a címüknek, sé megírom.

    VálaszTörlés
  6. Szia!

    Én is szeretnék házi készítésű szappant készíteni és mielőtt megtenneém azt én is szeretném minnél jobban megérdeklődni, hogy mit hogyan kell csinálni.
    Az tényleg igaz, hogy a lúgoldatnak is 38 fokosnak és az olajoknak is 38 fokosnak kell lennie és utána a lúgot beleönteni az olajba?
    A lúgtól én is nagyon félek....
    Mi az amire ügyelni kell, hogy a helyiségben, ahol a lúgot oldjuk ne legyen?
    pl nem lehet alkohol a hűtőben?
    mert én gondoltam , hogy a konyhában fogom megcsinálni...
    A recept számolása bonyolultnak tűnik....
    de valahogyan muszály lesz megtanulni!

    Előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
  7. Szia Beatrix!

    Nem kell félni a lúgtól, gondlj arra, hogy a lefolyótisztítóban is NaOH van, és az sem olyen félelmetes. Érdemes betartani a szabályokat, odafigyelni, és akkor nem lesz semmi baj. Ha még sosem csináltál ilyet, akkor viszont jobb, ha valaki megmutatja előtte.
    Én is a konyhapulton dolgozom. Az egyetlen, amire figyelned kell, hogy ne alumínium edényben old a lúgot, és ne is abban tárold, mert azt oldja. Oldás közben egyébként nem keletkezik semmilyen gáz, de párolog, mindenképpen kell rá fedő.
    A NaOH, amit oldasz, az egyébként szilárd, és nem kell a hűtőben tartani.
    A recept számolására a creativiky.hu-n van egy nagyon jó receptszámoló program, amit belinkeltem. Ez az oldal egyébként nagyon jó, érdemes nézegetni, ha valaki szappant akar készíteni. :)

    VálaszTörlés
  8. Ja, a hőmérsékletről nem írtam. A lúg oldódása erősen exoterm folyamat, ami azt jelenti, hogy az oldat melegszik. (Annyira, hogy a keletkező hő is képes égési sérüléseket okozni.) Közben olvasztod a zsírokat is. Érdemes úgy időzíteni, hogy mire felolvadnak a zsírok, addigra kb végezz a lúg oldásával. Ekkor mindkettő megfelelően meleg ahhoz, hogy összeöntsd őket. Szerintem nem kell mérni a hőmérsékletet, vagy legalábbis én nem szoktam.

    VálaszTörlés
  9. Xilvi!

    Megnéztem: Szkarabeusz Kft, Pécs, Verseny utca 17. Nagyon kedvesek, és mindenük van, ami nekünk kell! ;)

    VálaszTörlés
  10. Jaj, de aranyos vagy!!! Köszönöm szépen!! :)
    De a lúgtól eléggé tartok, így lehet, hogy inkább csak vásárlód leszek.:) Egyébként a she vaj, mandulaolaj, egyszóval a vajak, illetve olajok meddig állnak el?

    VálaszTörlés
  11. Háát, például a mandulaolaj sajnos elég hamar megavasodik (kb 5-6 hét), ezért hűtőben érdemes eltárolni, és figyelni (meg lehet kóstolni). Az aromaterápiás könyvem azt írja, hogy az avas olajat még fel lehet használni bőrápolásra, de terápiás célra már nem alkalmas.
    A shea vajat szobahőmérsékleten 18 hónapig is eltarthatod, de közvetlen melegnek, napfénynek nem szabad folyamatosan kitenni.
    Hogy melyik mennyi ideig, és milyen körülmények között áll el, az az olaj típusától függ.

    VálaszTörlés